Eerste indruk van Gent

27 december 2019 - Gent, België

Rond 12.45 vertrokken vanuit thuis nog ff wat boodschappen doen bij Benders en dan hup Gent here we come!

De reis liep voorspoedig, op wat vertragingen na dan. Richting Eindhoven was het max 100 k/u rijden en net voor Antwerpen was het druk (knooppunt Ranst). Rond 15.00 in Gent aangekomen, nu nog zoeken naar een parkeerplek. Of het nu altijd zo druk is in Gent, geen idee! Maar de meeste parkeergarages zaten vol! We hebben wat rond gereden en uiteindelijk een goed plekje weten te bemachtigen in parkeergarage Interparking Gent-Zuid.

Het was zo'n 10m lopen naar ons hotel. Het was droog, niet erg koud en het was nog licht, haha. Dus we kregen zo een eerste indruk van Gent. Althans, ik kreeg een eerste indruk, Carl is er al eens geweest met Mark en Gregoor. Het hotel ligt aan de Barrestraat, midden in het centrum en alles op loopafstand :) We hadden Ingecheckt om 15.40 en onze kamer met nummer 13 ligt op de eerste etage.

De kamer is prima, niet groot en de badkamer is aan vernieuwing toe, maar het is er schoon!

Plan de campagne gemaakt, eerst wat rondlopen in het centrum en dan eten bij de Frietketel, die gaat om 17.00 open. En daarna... Biertjes drinken 🍻🤗 bij De Dulle Griet.

We lopen de straat uit, maar links en dan zie je het immense gebouw van een kathedraal... Wow! I like it already! Mooi en statig...

Als we richting het Sint-Baafskathedraal lopen, zien we de kerstmarkt. Vele kraampjes met vooral wat te eten of te drinken. Van gluhwein en churros tot een Grieks eettentje. Het is er niet erg druk, maar we gezellig druk. We slenteren langs wat kraampjes en winkels, maken een selfie voor Het Belfort van Gent en lopen we langzaamaan richting de Frietketel.

Selfie - Het Belfort van Gent

Stonden we voor de Frietketel, om 17.00 zagen we dat ze dicht waren! En we hadden zo'n honger...dan maar terug naar het centrum lopen, er zijn toch eettentjes zat. We liepen langs Café René en het zag er gezellig uit. Eenmaal binnen konden we meteen aan tafel. Het was er alleen super warm! Eerst maar wat bestellen... Crackers met een dipje voor mij en Carl aan de pompoensoep en bitterballen...hehe. Het biertje Tongerlo Xmas Blond was erg lekker. Als hoofdgerecht had ik geroosterd zalm en Carl een cheeseburger en friet. Smaakte prima, maar omdat het zo warm was, hadden we haast geen trek en kakten we al snel in. Snel maar weer naar buiten.

Via de toeristische route naar De Dulle Griet. We liepen richting de Sint-Michielsbrug en vooral ik keek m'n ogen uit. Om me heen vele oude huizen met gevels zoals we ze uit Nederland kennen, wat gaaf! Zeker als je de panden op de Graslei ziet!

Graslei

We zagen in de verte de verlichting van Gravensteen. Dus we liepen die kant op. Ook hier keek ik vol verbazing, want het slot is nog haast intact gebleven, althans van de buitenkant dan. En natuurlijk, die verlichting maakt het af!

Gravensteen

Nog iets verder door richting De Dulle Griet, liepen we over de brug, langs het Groot Vleeshuis. Ook hier ziet het er gaaf uit! Zo liggend aan het water, in het donker met de verlichting aan... Sjiek!

Groot Vleeshuis

Bij De Dulle Griet aangekomen, was er net 1 plekje vrij voor 2 personen. De ober kwam er meteen aan met de kaart... Wel 500 bieren!!! Omg! Wat te kiezen!

Selfie - De Dulle Griet

Rond 10u houden we 't voor gezien. We zijn moe, Carl is nog niet helemaal fit. Dus slenteren naar huis, nog geen 10m lopen, ideaal dus! Eerst nog ff een kiekje van de panden tegenover De Dulle Griet aan de Baudelostraat.

Baudelostraat